Het schrijven van goede webteksten

1. Benadruk uw unieke punten
Heeft u goed nagedacht over uw unieke punten? Blinkt uw vergaderlocatie uit door de unieke service, of kan met vergaderen in historische sferen? Zodra u boekers met een goede voorfoto overtuigd hebt de presentatie van uw locatie door te nemen, is het van belang dat u hen benadrukt waarom ze voor úw locatie zouden moeten kiezen.
Inspiratie nodig? Vraag eens aan uw (eerdere) boekers / gasten waarom zij juist uw locatie hebben gekozen.

2. Zorg voor focus en houd de lengte van uw teksten beperkt
Mogelijk weet u de prachtigste verhalen te vertellen over uw vergaderlocatie. Het is echter raadzaam uw teksten te (laten) schrijven met oog op de boeker. Deze wil graag weten waar uw locatie gevestigd is en welke mogelijkheden uw locatie biedt. Probeer potentiële boekers juist dat éne moment vast te houden door antwoord te geven op enkele ‘basisvragen’. Zou u zelf, als boeker, informatie aanvragen bij uw locatie op basis van uw teksten? Natuurlijk heeft u nog veel meer te vertellen over uw locatie; voor een hoogstaande tekstuele beschrijving heeft u altijd uw brochure nog.

3. Vermijd te commerciële teksten
Uw teksten hebben een duidelijk doel: de potentiële boeker informeren over uw locatie én overtuigen van uw unieke punten. Het komt nogal eens voor dat teksten te commercieel geschreven worden. Voor velen een reden om door te gaan naar ‘de volgende locatie’ op de site. Commercieel schrijven is prima en juist aan te bevelen, zolang het geheel prettig leesbaar is en de tekst afdoende informatief blijft.

4. Schrijf correct en leesbaar
Zorg altijd dat uw tekst vrij is van taalfouten. Om uw teksten eenvoudig leesbaar te houden, raden wij aan om niet te lange zinnen te gebruiken. Eventueel kunt u tekstblokken opsplitsen in alinea’s. Op internet vindt u tal van richtlijnen en tips voor het schrijven van website-teksten. Is uw tekst klaar? Laat deze dan ook eens doorlezen door collegae of kennissen.

5. Wees eerlijk (en voorkom teleurstellingen)
Probeer in uw teksten de locatie zo optimaal mogelijk uit te lichten, maar probeer tegelijkertijd objectief en realistisch naar uw locatie te kijken. Komt uw (werkelijke) vergadercapaciteit overeen met wat u heeft opgegeven? Is uw locatie inderdaad perfect toegankelijk voor mindervaliden? Hoe ziet uw ideale dienstverlening eruit? Schets eens een beeld van de perfect ‘matchende’ boeker en stem uw teksten hierop af. Laat uw locatie boeken op basis van uw écht unieke en/of sterke punten. Dit werkt uiteindelijk altijd in uw voordeel (zie ook: Recensies)

Reageren?